Analys av säljsamtal
Planering:Skriv ett säljmanus till den produkt/tjänst som du skall sälja under ditt UF-år. Kunden är en äldre dam som skall handla julklappar. Hon vet inte riktigt vad det är du säljer för hon blev nyfiken när du nyss pratade med ett par tjejer och tittar nu osäkert på dig.
Genomförande:
1. När ditt säljmanus är färdigt får du gärna öva på någon så att ditt manus känns naturligt.
2. Spela sedan in med din telefon när du gör din produktpresentation för damen.
3. Nyckelkvalifikationer som du kan analysera är: Attityd, kroppspråk, bemötandet, hur du kommunicerar/säljsamtal, säljinledning (ja-fråga, intresseväckare) säljavslut (tystnad/pausen, sammanfattning av samtalet) produktkännedom, förmåga att avläsa kunden och att ha ögonkontakt, veta när du har sålt in varan till kunden, samtalsetik med mera.
4. Titta sedan på filmen och analysera och reflektera över vad du ser. Vad gör du bra och vilka förbättringsområden kan du urskilja? Motivera dina svar så det blir tydligt för din handledare att ta del av det du kommer fram till.
Utvärdering:
1. Hur fungerade din planering?
2. Hur såg processen ut?
3. Hur blev det totala resultatet?
Uppgift 6. Reflektioner kring "Alla människors lika värde"!
Äntligen tisdag och yrkesämnesdag för åk. 2 & 3!
Dagens lektion startar vi upp med värdegrundsarbete.
Alla människors lika värde - i mötet med dig i din yrkesroll!
Bemöts alla människor likvärdigt? I uppgiften som ni har framför er finns två bilder, reflektera över vad de säger och läs sedan igenom diskrimineringsgrunderna. Skriv ner vad du tänker kring dessa två "case". Har du upplevt något som du känner finns inom ramen för det vi diskuterat idag? Kunde den som bemötte kunden handlat annorlunda? Vad fanns det för valmöjligheter som du upplevde det?
Vad är viktigt för dig som säljare att tänka på i mötet med kunden när det gäller, alla människors lika värde?
Om du väljer att berätta om något som hänt var noga med att byta ut till fingerade namn och berätta inte var det hände. Känsliga uppgifter får vi fundera extra kring. Hur kan vi "gå runt " det som är känsligt, så att vi förhåller oss till etik och moralbegreppen i kursen.
PS. Jag har varit ute och läst era inlägg och lämnat kommentarer. Härligt att ni är igång! DS.
//Bella :)
Dagens lektion startar vi upp med värdegrundsarbete.
Alla människors lika värde - i mötet med dig i din yrkesroll!
Bemöts alla människor likvärdigt? I uppgiften som ni har framför er finns två bilder, reflektera över vad de säger och läs sedan igenom diskrimineringsgrunderna. Skriv ner vad du tänker kring dessa två "case". Har du upplevt något som du känner finns inom ramen för det vi diskuterat idag? Kunde den som bemötte kunden handlat annorlunda? Vad fanns det för valmöjligheter som du upplevde det?
Vad är viktigt för dig som säljare att tänka på i mötet med kunden när det gäller, alla människors lika värde?
Om du väljer att berätta om något som hänt var noga med att byta ut till fingerade namn och berätta inte var det hände. Känsliga uppgifter får vi fundera extra kring. Hur kan vi "gå runt " det som är känsligt, så att vi förhåller oss till etik och moralbegreppen i kursen.
PS. Jag har varit ute och läst era inlägg och lämnat kommentarer. Härligt att ni är igång! DS.
//Bella :)
Åk. 1-3 att reflektera över - Vad kommer inom handel att ta över "pengar" som betalningsmedel?
Hanteringen av kontanter minskar drastiskt inom handel! Vad tar över och är nu dominerande? Hur tror ni det ser ut om 5-10 år? Reflektera kort och analysera runt betalningsmedel/sätt!

Åk. 2 - UF sista uppgifter handlar om redovisning!
Det är dags att se hur det har gått för ert företag! Samla ihop alla kvitton på det ni köpt in. De ska sedan sättas på ett vitt A4-papper (kallas allegat) för att när det sedan bokförs bli en verifikation. Fundera igenom vad ni har inhandlat! Era allegat sätter ni in i er UF- pärm. Vi ska därefter träna på att bokföra. Innan vi gör bokföringen för vårt UF-företag ska ni ha gjort ett bokföringsprov.
Lycka till!
Bella :)
Lycka till!
Bella :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar