Ämne: Försäljning och kundservice
Kurs: Personlig försäljning 1, 100p
Innan du sätter igång med första uppgiften är det viktigt att du tittar på Skolverkets hemsida och tar reda på vad du ska lära dig i den här kursen samt hur kunskapskraven ser ut! Nedan finns en direktlänk! Du skall även innan vi sätter igång kursen få fylla i ett dokument som vi kallar elevinflytande. Vi vill att du som elev ska vara med och bestämma hur (arbetssätt) du vill arbeta och hur du vill redovisa dina resultat!
Uppgift1.
Hej
och välkommen till Handels- och administrationsprogrammet!
Din
första uppgift blir att presentera dig själv. Vem är du? Vad gör du på fritiden
och vad tycker du att du är bra på? Har du roliga upplevelser av något yrke?
Har
du arbetslivserfarenhet? Kanske har du sommarjobbat? Har du sålt något?
Vad
har du drömt om att utbilda dig till? Motivera också varför du vill arbeta inom
en viss bransch!
Tycker
du att det är svårt att beskriva dig själv kan du arbeta ihop med någon genom
att intervjua en klasskamrat. Viktigt är då att du förbereder dig med bra
frågor, när du intervjuar och att du ger så ingående svar som möjligt när du
blir intervjuad.
Det
är viktigt att du lägger ner tid på uppgiften för jag kommer att använda dina
svar när vi sedan skall hitta en APL-plats till dig.
Lycka
till och låt inspirationen flöda!
//BellaJ
//Bella :)
Uppgift 3.
Uppgift 4.
Ämnets syfte:
Uppgift 2.
Säljare
Vi är alla säljare med olika styrkor och svagheter. Vi har också ett eget sätt att vara när vi möter en kund. Vi vet att vi kan utvecklas, men ibland är man rädd för en förändring och utvecklas därför inte.
Du som säljare är ofta medveten om att det ena sättet är mer rätt än det andra. En säljare som använder sig av nedanstående egenskaper är nog en säljare som har stor chans att lyckas med sin försäljning. Dessa egenskaper ökar säljarens chans innan han/hon ens börjat sälja. Säljaren kan istället fokusera på tekniken.
Vi är alla säljare med olika styrkor och svagheter. Vi har också ett eget sätt att vara när vi möter en kund. Vi vet att vi kan utvecklas, men ibland är man rädd för en förändring och utvecklas därför inte.
Du som säljare är ofta medveten om att det ena sättet är mer rätt än det andra. En säljare som använder sig av nedanstående egenskaper är nog en säljare som har stor chans att lyckas med sin försäljning. Dessa egenskaper ökar säljarens chans innan han/hon ens börjat sälja. Säljaren kan istället fokusera på tekniken.
Innan du läser vilka egenskaper som är bra att ha på
in- respektive utsidan som säljare så fundera över och skriv ner egenskaper som
du tycker är viktiga!
När du kikat på egenskaperna så beskriv vad de betyder
för dig och om du anser dem vara viktiga i ditt kommande yrke.
Se egenskaperna som ett intressant diskussionsunderlag för diskussion som kommer nästa lektion!
Se egenskaperna som ett intressant diskussionsunderlag för diskussion som kommer nästa lektion!
Egenskaperna kan vara:
Rätt klädsel
Pigg och glad
Rätt kroppsspråk
Alltid redo och i tid
Stabilt handslag
Välvårdat yttre och välvårdat språk ger respekt
Utrustad med rätt verktyg såsom penna och block,
visitkort m.m.
Social
Rolig
Positiv
Ser möjligheter i allt
Utstrålning
Ödmjuk
Expert på sitt område, kunnig på produkt/tjänst
Jordnära
//Bella :)
Uppgift 3.
Säljprocessen
Kurs: Personlig försäljning 1
Uppgift 4.
Ämnets syfte:
Undervisningen i ämnet
försäljning och kundservice ska utveckla elevs kunskaper om och färdigheter i
ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete med varor och tjänster.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om och
färdigheter i service och personlig försäljning. Undervisningen ska bidra till
att eleverna utvecklar de kunskaper som krävs för yrkesverksamhet inom området.
Försäljning och kundservice handlar om kommunikation. Därför ska undervisningen
ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om servicebegreppet samt om
värderingar, attityder och förhållningssätt till personlig försäljning inom
området handel och tjänster.
Centralt innehåll:
·
Säljarbete, säljprocess och försäljningsteknik i
olika branscher och områden, till exempel inom försäljning av varor och
försäljning av tjänster.
·
Förhandlingar och presentationsteknik.
·
Säljplanering och säljadministration.
·
Attityder, värderingar och förhållningssätt samt
kundpsykologi och kroppsspråk.
·
Metoder för utvärdering av försäljningsarbete.
Tidsåtgång:
Samtliga lektioner under tre veckor.
Träna upp förmågan att utöva ett kundrelaterat och
målinriktat säljarbete (säljstategier) inom handel med varor och tjänster.
Förberedelse:
- Boka in tid för studiebesök
- Boka tid för intervju
- Boka in tid för säljsamtal (själva provdatumet)
Bedömning:
Se under rubrik ”Bedömningsmatriser”.
Arbetsgång:
Du skall sälja en valfri produkt. Uppdraget är att få en befintlig
butik att köpa in produkten. Du är leverantör till butik och säljer inte direkt
till kund. Den här uppgiften består av olika delmoment.
Första momentet är att tänka ut en bra produkt. Samla in så
mycket information som möjligt om produkten. Materialet kommer du att redovisa
muntligt under säljsamtalet som blir resultatet av hela uppgiften!
Nästa steg är att undersöka marknaden och branschen. Har du
möjlighet att intervjua någon i branschen för att få kunskap om konkurrenter,
vad man behöver för utbildning för att arbeta som säljare/butiksmedarbetare i
branschen osv. Var noga med att anteckna den information du får fram.
Nu är det dags att göra ett studiebesök på ett köpcentrum.
Ditt uppdrag är att besöka fem olika butiker för att se hur butikssäljarna bemöter kunderna!
Ditt uppdrag är att besöka fem olika butiker för att se hur butikssäljarna bemöter kunderna!
Det här är en skriftlig inlämningsuppgift så ta med ett
anteckningsblock så att du kan anteckna det du upptäcker!
Vilka butiker ska du besöka?
Vilka butiker ska du besöka?
1.
Följde dessa butiker ”säljprocessen” genom att
inleda med ja-frågor, presentera en intresseväckare och sedan lyssna/analysera
kunden?
2.
Beskriv din upplevelse i respektive butik!
3.
Upplevde du personlig försäljning? Vad tyckte du
säljaren gjorde bra, mindre bra?
Din uppgift är nu att utforma det säljmaterial som du
behöver för att övertyga kunden om att ditt koncept är vad hen behöver. Säljstödmaterial
kan vara en power-point, broschyrer, visitkort, prislistor, varuprover m.m.
Det är dags för dig att göra en noggrann research så att det
framstår tydligt att du kan din produkt och bransch, att du vet vad du talar om
när du gör din säljpresentation muntligt. En säljare måste ha stor
produktkännedom för att upplevas som trovärdig. Tänk också på att kontrollera
om det finns några lagar eller etiska regler att ta hänsyn till för dig som
säljare. Kunden (jag och två elever) skall ha fått en offert av dig veckan
innan du kommer för att sälja in din idé!
Efter presentationen kommer du att få arbeta med en
utvärdering av din arbetsprocess. Det är därför viktigt att du sparar alla
anteckningar du gör under arbetets gång. Det kan också vara bra att dokumentera
med foto eller att spela in intervjuer (fråga dock den du intervjuar om det är
ok först)!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar