Uppgifter åk.1 - Handel och administration

Ämne: Försäljning och kundservice

Kurs: Personlig försäljning 1, 100p
Innan du sätter igång med första uppgiften är det viktigt att du tittar på Skolverkets hemsida och tar reda på vad du ska lära dig i den här kursen samt hur kunskapskraven ser ut! Nedan finns en direktlänk! Du skall även innan vi sätter igång kursen få fylla i ett dokument som vi kallar elevinflytande. Vi vill att du som elev ska vara med och bestämma hur (arbetssätt) du vill arbeta och hur du vill redovisa dina resultat!


Uppgift1.

Hej och välkommen till Handels- och administrationsprogrammet!

Din första uppgift blir att presentera dig själv. Vem är du? Vad gör du på fritiden och vad tycker du att du är bra på? Har du roliga upplevelser av något yrke?
Har du arbetslivserfarenhet? Kanske har du sommarjobbat? Har du sålt något?
Vad har du drömt om att utbilda dig till? Motivera också varför du vill arbeta inom en viss bransch!

Tycker du att det är svårt att beskriva dig själv kan du arbeta ihop med någon genom att intervjua en klasskamrat. Viktigt är då att du förbereder dig med bra frågor, när du intervjuar och att du ger så ingående svar som möjligt när du blir intervjuad.
Det är viktigt att du lägger ner tid på uppgiften för jag kommer att använda dina svar när vi sedan skall hitta en APL-plats till dig.

Lycka till och låt inspirationen flöda!

//BellaJ


Uppgift 2.

Säljare
Vi är alla säljare med olika styrkor och svagheter. Vi har också ett eget sätt att vara när vi möter en kund. Vi vet att vi kan utvecklas, men ibland är man rädd för en förändring och utvecklas därför inte.
Du som säljare är ofta medveten om att det ena sättet är mer rätt än det andra. En säljare som använder sig av nedanstående egenskaper är nog en säljare som har stor chans att lyckas med sin försäljning. Dessa egenskaper ökar säljarens chans innan han/hon ens börjat sälja. Säljaren kan istället fokusera på tekniken.
Innan du läser vilka egenskaper som är bra att ha på in- respektive utsidan som säljare så fundera över och skriv ner egenskaper som du tycker är viktiga!
När du kikat på egenskaperna så beskriv vad de betyder för dig och om du anser dem vara viktiga i ditt kommande yrke.
Se egenskaperna som ett intressant diskussionsunderlag för diskussion som kommer nästa lektion!
 




Egenskaperna kan vara:
Rätt klädsel
Pigg och glad
Rätt kroppsspråk
Alltid redo och i tid
Stabilt handslag
Välvårdat yttre och välvårdat språk ger respekt
Utrustad med rätt verktyg såsom penna och block, visitkort m.m.
Social
Rolig
Positiv
Ser möjligheter i allt
Utstrålning
Ödmjuk
Expert på sitt område, kunnig på produkt/tjänst
Jordnära

//Bella :)


Uppgift 3.
Säljprocessen


Kurs: Personlig försäljning 1


Uppgift 4.


Ämnets syfte:
Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice ska utveckla elevs kunskaper om och färdigheter i ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete med varor och tjänster. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i service och personlig försäljning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar de kunskaper som krävs för yrkesverksamhet inom området. Försäljning och kundservice handlar om kommunikation. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om servicebegreppet samt om värderingar, attityder och förhållningssätt till personlig försäljning inom området handel och tjänster.

Centralt innehåll:
·        Säljarbete, säljprocess och försäljningsteknik i olika branscher och områden, till exempel inom försäljning av varor och försäljning av tjänster.
·        Förhandlingar och presentationsteknik.
·        Säljplanering och säljadministration.
·         Attityder, värderingar och förhållningssätt samt kundpsykologi och kroppsspråk.
·         Metoder för utvärdering av försäljningsarbete.
Tidsåtgång:
Samtliga lektioner under tre veckor.

Träna upp förmågan att utöva ett kundrelaterat och målinriktat säljarbete (säljstategier) inom handel med varor och tjänster.

Förberedelse:
  1. Boka in tid för studiebesök
  2. Boka tid för intervju
  3. Boka in tid för säljsamtal (själva provdatumet)

Bedömning:
Se under rubrik ”Bedömningsmatriser”.

Arbetsgång:
Du skall sälja en valfri produkt. Uppdraget är att få en befintlig butik att köpa in produkten. Du är leverantör till butik och säljer inte direkt till kund. Den här uppgiften består av olika delmoment.

Första momentet är att tänka ut en bra produkt. Samla in så mycket information som möjligt om produkten. Materialet kommer du att redovisa muntligt under säljsamtalet som blir resultatet av hela uppgiften!

Nästa steg är att undersöka marknaden och branschen. Har du möjlighet att intervjua någon i branschen för att få kunskap om konkurrenter, vad man behöver för utbildning för att arbeta som säljare/butiksmedarbetare i branschen osv. Var noga med att anteckna den information du får fram.

Nu är det dags att göra ett studiebesök på ett köpcentrum.
Ditt uppdrag är att besöka fem olika butiker för att se hur butikssäljarna bemöter kunderna!
Det här är en skriftlig inlämningsuppgift så ta med ett anteckningsblock så att du kan anteckna det du upptäcker!

Vilka butiker ska du besöka?

1.      Följde dessa butiker ”säljprocessen” genom att inleda med ja-frågor, presentera en intresseväckare och sedan lyssna/analysera kunden?
2.      Beskriv din upplevelse i respektive butik!
3.      Upplevde du personlig försäljning? Vad tyckte du säljaren gjorde bra, mindre bra?
Din uppgift är nu att utforma det säljmaterial som du behöver för att övertyga kunden om att ditt koncept är vad hen behöver. Säljstödmaterial kan vara en power-point, broschyrer, visitkort, prislistor, varuprover m.m.

Det är dags för dig att göra en noggrann research så att det framstår tydligt att du kan din produkt och bransch, att du vet vad du talar om när du gör din säljpresentation muntligt. En säljare måste ha stor produktkännedom för att upplevas som trovärdig. Tänk också på att kontrollera om det finns några lagar eller etiska regler att ta hänsyn till för dig som säljare. Kunden (jag och två elever) skall ha fått en offert av dig veckan innan du kommer för att sälja in din idé!

Efter presentationen kommer du att få arbeta med en utvärdering av din arbetsprocess. Det är därför viktigt att du sparar alla anteckningar du gör under arbetets gång. Det kan också vara bra att dokumentera med foto eller att spela in intervjuer (fråga dock den du intervjuar om det är ok först)!


Lycka till och låt inspirationen flöda!  //Bella J




Praktisk Marknadsföring 1 Kurs: Entreprenörska Centralt innehåll: - Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom handel med varor och tjänster. - Färdigheter i att utforma säljstödsmaterial och säljande varuexponeringar. - Förmåga att använda utrustning, material, redskap, tekniker och arbetsmetoder inom området. - Förmåga att samverka med andra och kommunicera med kunder. - Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Förberedelse Läs igenom bedömningsmatris för kursen samt fyll i elevinflytandeenkäten. Gå ut och fotografera olika skyltfönster. Vad upplever du som bra skyltning respektive dålig skyltning? Säger lagar och regler något om vad som måste ingå? Din uppgift är att skapa en tredelad broschyr samt att göra en stillbildsreklamfilm (t.ex. PowerPoint). Använd storyboard som du lämnar in innan du börjar arbeta med reklamfilmen. Jag vill ge muntlig formativ respons på dina idéer. Behöver du konkreta förslag för att komma igång? Gå in och titta på Idéfabriken, finns att se som instruktionsfilm på Bellahandel.blogspot.se, avsnittet ”Marknadsföring”. Uppgift 1. Arbetsgång: a. Fundera ut en produkt som du vill skapa säljstödsmaterial för. b. Läs in dig på fakta om produkten och börja planera för hur du ska presentera produkten i din broschyr. c. Gå ut och ta foto på den produkt som du ska lansera i både din broschyr och reklamfilm (stillbilds). d. Rita/skriv i din storyboard ruta för ruta hur du planerar att lägga upp din reklamfilm. Fundera på om du ska ha musik och text som kommer in med relevant information eller om informationen ska sägas. t.ex. spelas in med hjälp av mobilens ljudfilsfunktion (mobil kan lånas utav mig). e. Lämna in din storyboard och vänta på återkoppling innan du går vidare. Arbeta i väntan med din broschyr. Studera gärna andra produktbroschyrer för att försäkra dig/reflektera över, om vad som kan vara bra att ha med. f. Titta på instruktionsfilm om logotyper. g. Efter storyboard-återkoppling, börja arbeta med din stillbildsreklamfilm. h. Läs och fyll i självvärderingsmatris några gånger under projektets gång för att se var du är och vart du skall och var noga med att kontrollera att du når de krav för det betyg du vill nå. i. Avsluta med att få återkoppling både formativt och summativt samt fyll i utvärdering av kursen. Tidsåtgång – Två lektionstillfällen. Syfte: Träna upp förmågan att planera för projekt ”broschyr och reklamfilm” och färdigheten att praktiskt skapa broschyr och stillbildsreklamfilm d.v.s. skriva, rita manus, fota och sätta ihop delarna till helhet med hjälp av digital teknik (genomföra) samt utvärdera. Bli medveten om lagar och regler för marknadsföring och specifikt säljstödsmaterial inom handel med varor och tjänster. Tips! Programmet Office har mall för tredelad broschyr och PowerPoint har animering och är lätt att lägga in ljud på. Innan du sätter igång, gå igenom programmen så att du vet att de fungerar för dina idéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar