Åk. 2 - Kurser

Välkommen tillbaka till Handels- och administrationsprogrammet!

Introduktion av läsårets kurser, åk. 2;
Personlig försäljning 2, 100p
Centralt innehåll, bl.a. säljteknik samt att skapa sin egen säljstil utifrån ett specifikt produktsortiment (UF).

Praktisk Marknadsföring 2, 100p
Centralt innehåll, bl.a. affärsidé samt säljmiljöns utformning i fråga om ljus, ljud, färg och form. Arbeta fram en marknads- och säljplan. Skapa varuexponering, skyltning och säljstödsmaterial, exponering i olika prislägen, i olika branscher och för olika typer av kunder.
Inköp 1, 100p
Centralt innehåll, bl.a. sortimentsfrågor, hur ett sortiment sätts samman och bedöms. Inköpsarbete och inköpsteknik, betydelsen av en inköpsprocess samt prissättning. Import och internationell handel samt internationella handelsregler, till exempel incoterms.
Servicekunskap, 100p
Centralt innehåll, bl.a. servicekoncept, funktioner och begrepp samt betydelsen av god kundservice samt värdskap under UF-mässorna i Uddevalla och Vänersborg.

Information och kommunikation 1, 100p
Centralt innehåll, bl.a. att utveckla kunskaper om och färdigheter i informationsteknik och administrativa rutiner samt att kunna använda programvaror för kommunikation, textbehandling, kalkylering, registerhanter­ing, grafisk presentation och informationssökning.

Näthandel 2, 100p
Centralt innehåll, bl.a. att utifrån sin affärsidé inom UF skapa en hemsida samt att analysera och reflektera runt konkurrensen (UF-produkt/tjänst) inom näthandel.

I årskurs 2 totalt 600p varav 40 %, skolförlagt lärande (SFL) och 60 %, arbetsplatsförlagt lärande (APL), vilket innebär att 240p av utbildningen sker tillsammans med yrkeslärare i skolan och 360p via APL där yrkeslärare tillsammans med handledare på lärlingsplats utbildar och betygsätter elev.

Referenslitteratur finns i skolbiblioteket samt klassrummet, går att låna med sig hem och vissa sidor kan även kopieras om elev vill stryka under eller skriva anteckningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar