Välkommen tillbaka till Handels- och
administrationsprogrammet!
Introduktion av läsårets kurser, åk. 2;
Personlig försäljning 2, 100p
Centralt innehåll, bl.a. säljteknik samt att
skapa sin egen säljstil utifrån ett specifikt produktsortiment (UF).
Praktisk Marknadsföring 2, 100p
Centralt
innehåll, bl.a. affärsidé samt säljmiljöns utformning i fråga om ljus, ljud,
färg och form. Arbeta fram en marknads- och säljplan. Skapa varuexponering,
skyltning och säljstödsmaterial, exponering i olika prislägen, i olika branscher
och för olika typer av kunder.
Inköp 1, 100p
Centralt
innehåll, bl.a. sortimentsfrågor, hur ett sortiment sätts samman och
bedöms. Inköpsarbete och inköpsteknik, betydelsen av en inköpsprocess samt
prissättning. Import och internationell handel samt internationella
handelsregler, till exempel incoterms.
Servicekunskap, 100p
Centralt innehåll, bl.a. servicekoncept,
funktioner och begrepp samt betydelsen av god kundservice samt värdskap under
UF-mässorna i Uddevalla och Vänersborg.
Information och kommunikation 1, 100p
Centralt innehåll, bl.a. att utveckla kunskaper om och
färdigheter i informationsteknik och administrativa rutiner samt att kunna använda
programvaror för kommunikation, textbehandling, kalkylering, registerhantering,
grafisk presentation och informationssökning.
Näthandel 2, 100p
Centralt innehåll, bl.a. att utifrån sin affärsidé inom UF
skapa en hemsida samt att analysera och reflektera runt konkurrensen
(UF-produkt/tjänst) inom näthandel.
I årskurs 2 totalt 600p varav 40 %, skolförlagt lärande
(SFL) och 60 %, arbetsplatsförlagt lärande (APL), vilket innebär att 240p av
utbildningen sker tillsammans med yrkeslärare i skolan och 360p via APL där
yrkeslärare tillsammans med handledare på lärlingsplats utbildar och
betygsätter elev.
Referenslitteratur finns i skolbiblioteket samt klassrummet,
går att låna med sig hem och vissa sidor kan även kopieras om elev vill stryka
under eller skriva anteckningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar