
Ämnets syfte*
|
|||||
Kunskapskvalitet**
|
|||||
F
|
E
|
C
|
A
|
||
Förbereda för
yrkesområde och vald yrkesutgång.
Pröva förmåga inom vanligt förekommande arbetsupp-gifter. Elev planerar genom-för och utvärderar. Alla elever kan prövas i yrkeskunnande utifrån företagsliknande arbetsuppgifter.
Redovisning. Bil. 4
NYCKELKVALIFI-KATIONER
|
Jag skapar översiktligt planerings-underlag, organiserar, löser eventuella problem som uppstår i
arbetet med gymnasiearbetet med stöd av lärare och elever. Jag beskriver med
enkla uttryck, översiktligt
processen. Planering överensstämmer med resultat. Gymnasiearbetet ska fungera i yrkessammanhang,
fel som ej stör syfte
godkänns. I arbetet används arbetsredskap och vid muntlig redovisning något digitalt
verktyg. När arbetet utförts
beskriver jag process och resultat, vad som var bra/mindre bra i de val jag gjort.
|
||||
Initiativ och samarbete
|
Tar initiativ.
Samarbetar för att uppnå resultat.
|
||||
Hantera information
(informationssökning och kritisk granskning)
Nyckelbegrepp: Kritisk Etik Ergonomi |
Med stöd av lärare driver jag arbetsprocess med att söka, förstå och
organisera olika typer av relevant information i t.ex. skrift, bild,
ritningar, naturen, mänskliga möten, instruktioner och via Internet. Kan förhålla sig kritisk. Förstår begreppet etik och kan med viss
handledning använda dem i gymnasiearbetet.
|
||||
Handla språkligt och
kommunikativt
samt formalia
|
Jag kan med stöd av lärare och klasskamrater sammanfatta uppgiften så att utomstående kan förstå vad jag
presenterar och med enkla uttryck (enstaka fackord) kommunicera
information. Kan med stöttning hantera att möta människor av olika slag i
skilda situationer.
Hantera
formalia, se bil. 3.
|
||||
Planera, genomföra och
hantera problemlösning
|
Formulera
enkla
planerings-underlag med stöd av lärare för hur uppgiften ska lösas,
d.v.s. vägen ifrån idé till yrkeskom-petens utifrån yrkesområde som det går
att arbeta systematiskt utifrån. Med stöd av lärare och klasskamrater omsätta
skisser, bilder eller texter t.ex. intervjuer, facktidskrifter, filmer till
en eventuell powerpoint. Ha förståelse för hur man bemöter arbetskamrater,
kunder och tar initiativ. Hantera problem som dyker upp under processens
gång med stöd av lärare och klasskam-rater så att arbetet kan slutföras
enligt plan. Planeringsunderlag se bil. 1
|
||||



Ämnets syfte*
|
|||||
Kunskapskvalitet**
|
|||||
F
|
E
|
C
|
A
|
||
Hantera arbetsredskap,
handlag
i yrkesteknik
|
Med stöd av lärare
och klasskamrater använda arbetsredskap och ha kunskap om deras
benämning och användningsområde samt hantera datorn och välja program (t.ex.
Word eller Powerpoint) för att kunna genomföra uppgiften.
|
||||
Hantera lagar och
regler
|
Förstå med stöd av
lärare de lagar och regler som gäller inom valt yrkesområde.
|
||||
Ett etiskt
förhållningssätt
|
Med stöd
av lärare och klasskamrater få förståelse för hur arbetet ska
bedrivas i enlighet med den etik som råder inom yrkes-området. Vilka är de
värdegrunds-principer som gäller i samhället?
|
||||
Dokumentera processen
|
Jag har genomfört
arbetet med stöd av lärare och klasskamrater.
Läsaren ska kunna följa processen genom bilder och begrepp som används
inom vald yrkesutgång och förstå hur yrket fungerar.
|
Jag har självständigt
drivit arbetsprocessen framåt. Tagit personligt ansvar för arbetet under
lektionstid. Jag har reflekterat, diskuterat och problematiserat (ställt
frågor) materialet jag fick fram under informationssökningen med
klasskamrater och lärare.
|
|||
Utvärdera
|
Jämföra resultaten (med
stöd av lärare och elever) med frågeställ-ningar och förklara så mottagare
förstår (använder få fackord) dina slutsatser om kopplingen mellan
arbetsuppgifter, ergonomi, ekonomi, miljöpåverkan och etik. Bil. 2.
|
Föreslå förbättringar
och ändringar av resultatet och har alternativa lösningar.
|
Och har en helhetsbild
av processen och kan föreslå och genomföra förbättringar som ger
miljöfördelar, är kostnadseffektiva och ökar lönsamheten.
|
||


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar