Till handledare - uppgiftsspecifik bedömningsmatris (säljsamtal)

Kunskapsmatris
Ämnets syfte*




Kunskapskvalitet**





F
E
C
A


NYCKELKVALIFI-KATIONER
                         Jag skapar översiktligt                          planerings-underlag, organiserar, löser eventuella problem som uppstår i arbetet med gymnasiearbetet med stöd av lärare och elever. Jag beskriver med enkla uttryck, översiktligt processen. Planering överensstämmer med resultat. Gymnasiearbetet ska fungera i yrkessammanhang, fel som ej stör syfte godkänns. I arbetet används arbetsredskap och vid muntlig redovisning något digitalt verktyg. När arbetet utförts beskriver jag process och resultat, vad som var bra/mindre bra i de val jag gjort.


Initiativ och samarbete
Tar initiativ. Samarbetar för att uppnå resultat.


Hantera information (informationssökning och kritisk granskning)Nyckelbegrepp:Kritisk
Etik
Ergonomi

Med stöd av lärare driver jag arbetsprocess med att söka, förstå och organisera olika typer av relevant information i t.ex. skrift, bild, ritningar, naturen, mänskliga möten, instruktioner och via Internet. Kan förhålla sig kritisk.  Förstår begreppet etik och kan med viss handledning använda dem i gymnasiearbetet.


Handla språkligt och kommunikativt samt formalia
Jag kan med stöd av lärare och klasskamrater sammanfatta uppgiften så att utomstående kan förstå vad jag presenterar och med enkla uttryck (enstaka fackord) kommunicera information. Kan med stöttning hantera att möta människor av olika slag i skilda situationer.Hantera formalia, se bil. 3.


Planera, genomföra och hantera problemlösning
Formulera enkla planerings-underlag med stöd av lärare för hur uppgiften ska lösas, d.v.s. vägen ifrån idé till yrkeskom-petens utifrån yrkesområde som det går att arbeta systematiskt utifrån. Med stöd av lärare och klasskamrater omsätta skisser, bilder eller texter t.ex. intervjuer, facktidskrifter, filmer till en eventuell powerpoint. Ha förståelse för hur man bemöter arbetskamrater, kunder och tar initiativ. Hantera problem som dyker upp under processens gång med stöd av lärare och klasskam-rater så att arbetet kan slutföras enligt plan. Planeringsunderlag se bil. 1


Textruta: Uppgiftsspecifik bedömningsmatris
KURS: Gymnasiearbete
Textruta: fortsättning på nästa sida

Ämnets syfte*




Kunskapskvalitet**





F
E
C
A
Hantera arbetsredskap,
handlag i yrkesteknik

Med stöd av lärare och klasskamrater använda arbetsredskap och ha kunskap om deras benämning och användningsområde samt hantera datorn och välja program (t.ex. Word eller Powerpoint) för att kunna genomföra uppgiften.


Hantera lagar och regler
Förstå med stöd av lärare de lagar och regler som gäller inom valt yrkesområde.


Ett etiskt förhållningssätt
Med stöd av lärare och klasskamrater få förståelse för hur arbetet ska bedrivas i enlighet med den etik som råder inom yrkes-området. Vilka är de värdegrunds-principer som gäller i samhället?


Dokumentera processen
Jag har genomfört arbetet med stöd av lärare och klasskamrater.  Läsaren ska kunna följa processen genom bilder och begrepp som används inom vald yrkesutgång och förstå hur yrket fungerar.
Jag har självständigt drivit arbetsprocessen framåt. Tagit personligt ansvar för arbetet under lektionstid. Jag har reflekterat, diskuterat och problematiserat (ställt frågor) materialet jag fick fram under informationssökningen med klasskamrater och lärare.

Utvärdera
Jämföra resultaten (med stöd av lärare och elever) med frågeställ-ningar och förklara så mottagare förstår (använder få fackord) dina slutsatser om kopplingen mellan arbetsuppgifter, ergonomi, ekonomi, miljöpåverkan och etik. Bil. 2.
Föreslå förbättringar och ändringar av resultatet och har alternativa lösningar.
Och har en helhetsbild av processen och kan föreslå och genomföra förbättringar som ger miljöfördelar, är kostnadseffektiva och ökar lönsamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar