Vad kan eleven utföra i ett visst sammanhang under ArbetsPlatsförlagt Lärande (APL)?
Efter att elev gjort ett moment så använd gärna mallen nedan, elevutvärdering, så att elev får reflektera över momentet och kanske hitta nya strategier till nästa gång.
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151427!/Menu/article/attachment/Elevutvardering.pdf
Efter att elev gjort ett moment så använd gärna mallen nedan, elevutvärdering, så att elev får reflektera över momentet och kanske hitta nya strategier till nästa gång.
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151427!/Menu/article/attachment/Elevutvardering.pdf
Gå tillsammans med elev igenom utvärderingen. Ett tips är att spela in samtalet med hjälp av mobilen så kan vi använda ljudfilen som underlag vid trepartssamtalet. Det blir tydligare för elev att se sin lärprocess när materialet finns sparat (portfolio).
Nyckelkvalifikationer som är bra att träna på!
- självständighet
- förmåga att planera, organisera och utvärdera
- problemlösning
- förmåga att lära sig att lära - förstå instruktioner och följa dem
- samarbete
- kundkontakt
- kommunikation
- initiativkraft
- hålla tider och följa regler
- noggrannhet
- stresstålighet
- ansvar
- gäst- och kundkontakt
- handlag i yrkesteknik
Specifika yrkeskunskaper
Känna
igen kundens omedelbara behov genom att bara läsa av situationen.
Användning och hantering av arbetsredskap, verktyg och maskiner
Eleverna måste lära sig de specifika benämningarna på arbetsredskap, verktyg och maskiner.
Behärska de vanligaste arbetsprocesserna och de regler som är gemensamma inom yrkesområdet (yrkespraxisen).
Branschen rekommenderar:
Baskunskaper som att kunna läsa, skriva och räkna
Social kompetens (att bemöta andras känslor och behov, samarbeta och kommunicera)
Interkulturell kompetens (behärska flera språk och ha en öppen inställning till olika kulturer)
Eleverna kan själva dokumentera händelser, processer och resultat genom digitala bilder eller
filmer, flödesscheman, ritningar, kalkyler och ljudupptagningar. Dokumentationen ger eleverna möjlighet att reflektera över handlingar och beslut som tagits under arbetets gång. Reflektionen kan göra dem medvetna om sina styrkor och svagheter, och utveckla deras yrkeskunnande.
Uppgift att göra ute på APL!
1. Produktkännedom genom att arbeta med produktdemonstration!
Välj tillsammans med elev ut en produkt och be elev ta reda på så mycket som möjligt om produkten. Elev ska sedan göra en produktdemonstration! Be elev innan beräkna tidsåtgång och om elev behöver rekvisita eller något arbetsverktyg fråga mig eller om ni kan tillhandahålla det. Fråga elev om demonstrationen får filmas eller spelas in som ljudfil för att elev själv ska kunna analysera styrkor samt bli medveten om förbättringsområden.
2. Säljsamtal med kund
Titta tillsammans med elev på filmen "Bedömning av moment inom butiksförsäljning" som ligger under rubriken "Instruktionsfilmer" här på bloggen. Elev möter i filmen ett antal kunder och det är utifrån dessa moment bedömning kan ske. Vad är handledarens reflektioner på elevens bemötande? Hur upplevde du som elev situationen? Jämför med de rollspel vi har i skolan om säljsamtal.
Användning och hantering av arbetsredskap, verktyg och maskiner
Eleverna måste lära sig de specifika benämningarna på arbetsredskap, verktyg och maskiner.
Behärska de vanligaste arbetsprocesserna och de regler som är gemensamma inom yrkesområdet (yrkespraxisen).
Branschen rekommenderar:
Baskunskaper som att kunna läsa, skriva och räkna
Social kompetens (att bemöta andras känslor och behov, samarbeta och kommunicera)
Interkulturell kompetens (behärska flera språk och ha en öppen inställning till olika kulturer)
Eleverna kan själva dokumentera händelser, processer och resultat genom digitala bilder eller
filmer, flödesscheman, ritningar, kalkyler och ljudupptagningar. Dokumentationen ger eleverna möjlighet att reflektera över handlingar och beslut som tagits under arbetets gång. Reflektionen kan göra dem medvetna om sina styrkor och svagheter, och utveckla deras yrkeskunnande.
Uppgift att göra ute på APL!
1. Produktkännedom genom att arbeta med produktdemonstration!
Välj tillsammans med elev ut en produkt och be elev ta reda på så mycket som möjligt om produkten. Elev ska sedan göra en produktdemonstration! Be elev innan beräkna tidsåtgång och om elev behöver rekvisita eller något arbetsverktyg fråga mig eller om ni kan tillhandahålla det. Fråga elev om demonstrationen får filmas eller spelas in som ljudfil för att elev själv ska kunna analysera styrkor samt bli medveten om förbättringsområden.
2. Säljsamtal med kund
Titta tillsammans med elev på filmen "Bedömning av moment inom butiksförsäljning" som ligger under rubriken "Instruktionsfilmer" här på bloggen. Elev möter i filmen ett antal kunder och det är utifrån dessa moment bedömning kan ske. Vad är handledarens reflektioner på elevens bemötande? Hur upplevde du som elev situationen? Jämför med de rollspel vi har i skolan om säljsamtal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar