Åk. 2
Uppgift 1. – Projekt ”Ung Företagsamhet”
Kurs: Praktisk marknadsföring 2, 100p
Formulera din affärsidé
Att skriva ner din affärsidé på
papper synliggör för dig själv och omvärlden (alla andra) vad du ska och inte
ska göra i ditt företag.
Ditt företags affärsidé är en
beskrivning av det kunden vill ha (marknadsbehov) och som du vill att ditt
företag ska göra möjligt för kunden att köpa, på vilket sätt det ska ske och
vad som är unikt med ditt företag, det vill säga varför kunderna ska välja att
köpa av dig. Genom att tänka igenom och formulera detta har du lättare att
beskriva för dina kunder vad företaget jobbar med. Det blir också lättare för
dig att veta vad du inte ska göra när du planerar din verksamhet.
Fundera igenom dessa
frågor
·
Vad är det som du ska sälja? Beskriv din
produkt/tjänst etc.
·
Vilka är dina framtida kunder? Vilka ska köpa
dina produkter/tjänster?
·
Hur ska produkten eller tjänsten säljas?
·
Vilket geografiskt område ska du sälja på?
·
Varför ska kunderna handla av dig? Vad skiljer
dig från konkurrenterna?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar