Jag heter Bella Gillenäng och arbetar som yrkeslärare på ett lärlingsgymnasium. Jag undervisar elever som valt programmet Handel och administration samt Hotell och turism. Jag vill bygga broar mellan skolan och arbetslivet och för elev koppla samman klassrumsundervisning med all praktisk kunskap som eleven inhämtar ute på sin praktikplats. Tanken är att det här skall bli ett levande forum för lärare, elever och handledare. Elever och handledare får skapa en egen blogg som kopplas samman här!
tisdag 24 februari 2015
Praktisk marknadsföring 3 - individuellt val
Ny kurs! Gå in på följande adress och läs om ämnets syfte, centrala innehåll och kunskapskraven. Anteckna de begrepp som du inte känner igen så skapar vi en begreppslista och begreppskarta vid nästa undervisningstillfälle! http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/han?tos=gy&subjectCode=HAN&lang=sv&courseCode=HANPRA03#anchor_HANPRA03
Be Ulrika om att få "elevinflytande vid ny kurs", den blankett vi alltid fyller i så att jag vet hur du vill arbeta med kursen!
A. Vem är målgruppen för den här reklamfilmen https://www.youtube.com/watch?v=_f47Yze34jQ?
Skapa en kundbild där du genom att analysera reklamfilmen kan ta fram en tydlig bild av kundens ålder, intresse o.s.v. motivera även varför du beskriver kunden som du gör!
B. Välj en reklamfilm som du tycker vänder sig till medelålders kvinnor och gör om den till en ny målgrupp. Du kan använda Storyboard (ta ett vitt papper och dela in i rutor där du skriver eller ritar hur du tänker dig filmsekvenserna) eller göra en power-point, du får själv välja redovisningsalternativ!
Innan du gör om manuset, gör en SWOT-analys (om du inte minns hur man gör en sådan se på instruktionsfilmen på bloggen) och ta ut reklamfilmens styrkor så att du får med dem i ditt eget manus.
C. Sök efter en reklamfilm där målgruppen är mycket tydlig och ta fram kundbilden samt motivera din text!
D. Sök efter valfri reklamfilm och skriv manuset i form av Storyboard!
E. Sök efter reklamfilm där service ingår men beskrivs som tyst kunskap! Beskriv hur service genomförs och vilket värde den har för kunden!
Samtliga uppgifter är skriftliga och kommer att bedömas formativt med muntlig återkoppling där du förväntas föra anteckningar!
Draknästet är en tv-serie som låter människor presentera sina affärsidéer! Gå in på följande adress http://www.tv8play.se/program/draknastet och titta på två avsnitt. Vad tror du om affärsidén? Vad är dess styrkor och förbättringsområden samt hur ser konkurrensen ut? Tycker du drakarna ställer relevanta frågor? När personerna efterfrågar pengar, har de realistiska budgetförslag enligt din syn på saken?
Låt kreativiteten flöda! Lycka till!
//Bella :)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar